Lähetystyö Luumäen seurakunnassa

Seurakunnan suurin aarre on evankeliumi eli ilosanoma Jeesuksesta.

Tämän ilosanoman eteenpäin viemisen Jeesus antoi tehtäväksi meille kaikille. Jokaiselle on oma paikkansa. Lähetystyö alkaa jo kotiovelta. Sitä on esimerkiksi rukoileminen naapurin puolesta, ystävällinen kanssakäyminen ja arkisissa asioissa auttaminen.

Lähetystyö erityisenä tehtävänä tarkoittaa usein lähtemistä kauas kotimaasta, sinne missä Jeesusta ei vielä tunneta.

Lähetystyöntekijä on henkilö, joka on suorittanut lähetystyön erikoistumiskoulutuksen. Hän tekee työsopimuksen jonkun lähetysjärjestön kanssa. Järjestö puolestaan solmii seurakunnan kanssa nimikkosopimuksen. Yhdellä lähetystyöntekijällä voi olla useampi lähettävä seurakunta. Seurakunnan tehtävänä on muistaa lähetystyöntekijää rukouksin, pitää yhteyttä sekä tukea taloudellisesti hänen työtään.

Lähetystyöntekijä tekee työtä soveltaen ammattitaitoaan vieraassa kulttuurissa. Ammatiltaan hän voi olla esimerkiksi sairaanhoitaja, opettaja, pappi, rakennusmies, lentäjä tai talousalan asiantuntija. Monenlaista osaamista tarvitaan. Lähetystyöntekijät rakentavat oikeudenmukaisempaa maailmaa vaikkapa opettamalla lukutaitoa ja rakentamalla kouluja köyhimmissä maissa.

Lähetystyöntekijän tehtävänä on kertoa sanoin ja teoin rakastavasta Jumalasta erityisesti siellä, missä häntä ei vielä tunneta.

Raija-papin haastattelussa Viron nimikkolähetti Kirsti Malmi 17.5.2020

YouTube-video

Lähetyskäsky

Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: " Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti." Matt 28: 18-20