Seurakunta auttaa

Joskus elämä tuo eteen tilanteita, joissa tarvitset tukea, rohkaisua, lohdutusta tai aineellista apua. Silloin ei kannata jäädä yksin.

Seurakunnan työntekijät kulkevat rinnallasi

• olkapäänä
  • tukena
  • kuuntelijana
  • käytännön apuna

Usein hankalassa tilanteessa jo pelkkä puhuminen luotettavalle ihmiselle auttaa paljon. Ole rohkea, soita, nykäise hihasta. Älä jää yksin. Seurakunta on sinua varten. Kaikki työntekijät ovat vaitiolovelvollisia. Keskustelumme ovat varmasti luottamuksellisia.

Diakonia

Seurakunnan yksi tärkeimmistä tehtävistä on palvella avun tarpeessa olevia ihmisiä. Palveleminen on jokaisen kristityn tehtävä. Luumäen seurakunnan diakoniatyöntekijä voi auttaa, jos sinulla on

• huolta tai hätää omista tai läheistesi asioista
  • taloudellisia huolia
  • keskustelun tarvetta

Älä jää vaikeuksiesi kanssa yksin. Mietitään yhdessä sinulle sopivia keinoja helpottamaan arjen ongelmia. Diakoniatyöntekijän keskusteluapu on maksutonta ja luottamuksellista.

Luumäen seurakunnassa sinua palvelee diakoni Johanna Törmälä puh. 050 400 5056,

s-posti; johanna.tormala@evl.fi

Papit

Seurakunnan papit ovat käytettävissä luottamuksellisia keskusteluja, sielunhoitoa ja rukousta varten. Sielunhoito on keskustelutukea, jossa yhdessä ihmisen kanssa tarkastellaan ja etsitään vastauksia elämänkatsomuksellisiin, hengellisiin ja henkisiin kysymyksiin. Sielunhoidolliseen keskusteluun kuuluvat mm. olemassaoloon, ihmissuhteisiin ja arkielämään liittyvät asiat. Keskustella voi kuitenkin mistä tahansa. Keskustelu etenee aina avun tarvitsijan ehdoilla. Jos esille nousee jokin asia, josta et ole valmis puhumaan, papit kunnioittavat rajojasi.

Sielunhoidollinen keskustelu voi olla kertaluontoinen tai tapaamisia voi olla useampia. Mahdollisesta jatkosta sovitaan yhdessä.

Jos haluat keskustella papin kanssa, voit ottaa heihin suoraan yhteyttä. Pappien yhteystiedot löytyvät täältä.

Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa. (Room. 12:15)

Vapaaehtoiset virkkasivat isoäidin neliöitä muistisairaille vanhuksille.