Avioliiton esteiden tutkinta

Oletko aikeissa solmia avioliiton? Mahtava juttu.

Sitä ennen on toimitettava avioliiton esteiden tutkinta. Esteiden tutkinnassa varmistetaan, että avioliitolle ei ole lainmukaisia esteitä. Tällaisia esteitä voisivat olla esimerkiksi voimassa oleva avioliitto tai alaikäisyys.

Vihkimistä ei voi toimittaa ilman esteiden tutkintaa. Muista siis pyytää esteiden tutkintaa riittävän ajoissa.

Esteiden tutkintaa täytyy pyytää viimeistään 7 vuorokautta ennen vihkipäivää. Esteiden tutkinnasta saa todistuksen toimitetusta avioliiton esteiden tutkinnasta ja se on voimassa 4 kuukautta.

Uusi nimilaki astui voimaan vuonna 2017. Sen mukana käytäntö muuttui niin, että tietoa sukunimistä kysytään jo avioliiton esteitä tutkittaessa. Sovi siis kihlakumppanisi kanssa mahdollisista sukunimien muutoksista jo ennen kuin haette avioliiton esteiden tutkintaa.

Avioliiton esteiden tutkintaa voi hakea myös maistraatista. Huomaa kuitenkin, että jos tahdotte kirkollisen vihkimisen, tarvitsette todistukseen merkinnän kirkon jäsenyydestä ja rippikoulusta. Nämä merkinnät löytyvät vain seurakunnan toimittamasta esteiden tutkinnasta.

Todistus toimitetusta avioliiton esteiden tutkinnasta annetaan vihkijälle. Hän täyttää paperiin tiedot vihkimisestä ja toimittaa tiedon eteenpäin väestötietojärjestelmään.

Miten avioliiton esteet tutkitaan?

Voit tilata avioliiton esteiden tutkinnan kahdella eri tavalla.

1. Suomen evankelisluterilaisen kirkon sähköisen asiointipalvelun kautta.
  2. Ottamalla yhteyttä Kouvolan aluekeskusrekisteriin.
Vallaherrankuja 4
54500  Taavetti