Hautausmaat ja haudat

Hautausmaat

Luumäen seurakunnalla on neljä hautausmaata: Kirkon-, Saksalan-, Kankaan ja Taavetin hautausmaat. Löydät tietoa hautausmaista, niiden esteettömyydestä ja muistomerkeistä sekä ajo-ohjeet täältä

Taavetin, Kankaan ja Kirkon hautausmailta on mahdollista ostaa uusia uusia hautapaikkoja. Saksalan hautausmaalla ei ole uusia hautapaikkoja, mutta vanhoihin sukuhautoihin voidaan edelleen haudata.

Aamu Taavetin hautausmaalla
Aamu Taavetin hautausmaalla.
Taavetin hautausmaan muistelupaikka. Kuva: Soini Hatinen.

Haudat

Kaikki uudet hautapaikat myydään 25 vuodeksi.
Kun hautapaikan hallinta-aika on päättymässä, hallinta-aikaa voi ostaa lisää vähintään 10 vuotta kerrallaan. Hinta 4 €/v./1 hautasija.

Hautapaikan voi ostaa vain hautauksen yhteydessä. Samalla on mahdollista ostaa viereinen hautasija. Vanhoissa haudoissa voi olla useitakin hautasijoja.

Hautapaikan hinta määräytyy hautasijojen (=haudan leveys metreinä) mukaan. Samaan hautaan voi haudata uudelleen 20 vuoden kuluttua.

Arkkuhautapaikkaan on mahdollista haudata myös uurnia. Yhteen arkkuhautapaikkaan mahtuu 8 uurnaa.
Taavetin hautausmaalla on myös erillinen uurnahauta-alue. Yhteen uurnahautaan mahtuu 4 uurnaa.

Kaikki uudet haudat ovat nurmihautoja, joiden ympärillä ei ole reunakiviä.

Haudalle saa asettaa korkeintaan haudan levyisen ja 70 cm korkean muistomerkin.
Seurakunta laittaa haudalle väliaikaisen puuristin.
Omaiset vastaavat hautakivestä, sen hoidosta ja mahdollisista oikaisuista.