Hautajaiset

Kuolema on meille käsittämätön. Kristittyinä uskomme, että Taivaan Isä kutsuu meidät taivaan kotiin kuoleman jälkeen. Jeesus voitti kuoleman - siksi yksikään, joka häneen uskoo, ei joudu hukkaan, vaan saa iankaikkisen elämän.

Ikuisen elämän toivosta huolimatta läheisen kuolema tuo pintaan syvän surun, kaipauksen ja ikävän. Mitä rakkaampi hän oli, sitä suurempi on surun vyöry. Kuolema ei kuitenkaan poista rakkautta. Saat rakastaa häntä aina, olla kiitollinen hänestä, iloita yhteisestä elämästä - surun rinnalla.

Hautajaiset ja niiden järjestelyt auttavat omalla tavallaan kulkemaan vaikean ajan läpi. Tärkeää on, että otat yhteyttä läheisiisi, vainajan tuttavapiiriin ja heihin, jotka voivat auttaa sinua järjestelyissä. Seurakunta auttaa järjestelyissä omalta osaltaan. Ota yhteyttä seurakuntatoimistoon niin asiat lähtevät selviämään järjestelyiden osalta.

Surulla on oma aikataulunsa. Papit ja muut seurakunnan työntekijät voivat tukea, kun suru painaa. Sururyhmissä vaihdetaan kokemuksia toisten surun kokeneiden kanssa.

Hautajaisten järjestäminen

Hautajaisten järjestämisessä on monenlaista muistettavaa. Teimme avuksesi videon Kun läheinen kuolee. Siinä on kerrottu tärkeimmät asiat, joista sovitaan hautajaisiin valmistauduttaessa.

Hyvä Jumala sinua siunatkoon.
Elämässä ja kuolemassa.
Olkoon Hän kanssasi nyt ja aina.

Kuva: Pekka Valkonen
Hyvä Jumala sinua siunatkoon. Elämässä ja kuolemassa. Olkoon Hän kanssasi nyt ja aina. Kuva: Pekka Valkonen