Ympäristöohjelma

Luumäen seurakunnalla on ollut joulukuusta 2015 Kirkkohallituksen myöntämä ympäristödiplomi. Voimassaoloaika on päättynyt 2019 ja vuoden 2021 maaliskuussa tehdyn kirkkovaltuuston päätöksen mukaisesti on aloitettu prosessi diplomin uusimiseksi uusitun ympäristöohjelman käsikirjan mukaisesti.

Ympäristödiplomi on todistus sen saaneelle seurakunnalle siitä, että se on sitoutunut kehittämään toimintaansa ympäristön kannalta jatkuvasti paremmaksi.

Luomakunnan varjelemisen kehotus koskee jokaista kristittyä ja seurakuntaa. Jumala asetti ihmisen viljelemään ja varjelemaan luomaansa (1. Moos.2:15). Ihmisten viime vuosien ja vuosikymmenten aikana tekemät rikkomukset eivät kuitenkaan ole toteuttaneet Jumalan tahtoa. Onneksi myös kirkossa ollaan havahtumassa siihen, että tärkeä osa seurakunnan hengellistä perustehtävää on huolehtia luomakunnasta.

Ympäristöasiat eivät siis ole irrallinen asia, jota koetetaan ympätä osaksi seurakunnan toimintaa, vaan Luumäen seurakunnan mahdollisuus toteuttaa Jumalan tahtoa ja osoittaa rakkautta luomakuntaa kohtaan. Työ ei siis päättynyt diplomin saamiseen, tästä se vasta alkaa. Ja tähän työhön haluamme mukaan jokaisen seurakuntalaisen. Vähimmillään se on lajittelun merkityksen muistaminen seurakunnan tilaisuuksissa, enemmän haluaville se voisi olla tapahtumien ja toimien ideoimista siitä, miten ympäristöohjelmaamme voisimme toteuttaa.

Ideoita ympäristökasvatukseen, kierrätykseen ja mihin tahansa ympäristöohjelmaan liittyvään otetaan vastaan. Laita sähköpostia osoitteeseen virpi.nurmilaukas@evl.fi tai soita 044-2552008/Virpi Nurmilaukas.

Kiitos, että olet mukana!

Tapahtumia, teemoja, ideoita

• lelujen, kirjojen ja vaatteiden kierrätyspäivät keväisin ja syksyisin kaikissa seurakunnan perhekerhoissa, ajankohdat löytyvät seurakunnan sivuilta, lapsityön toiminnoista
    • kirppistapahtumat, Postilla- kirpputori vanhan kirkkoherranviraston tiloissa (os. Vallaherrankuja 1)
    • Nauha ja nappi- piiri – kokoontuu kesää lukuun ottamatta n. kolmen viikon välein seurakuntakeskuksessa. Teemme lahjoitustarpeista käsitöitä ja askarteluja seurakunnan eri työmuotojen tarpeisiin sekä esim. eri hoitolaitoksissa asuvien vanhusten tarpeisiin: lisätietoja Virpiltä p. 044-255 2008. Jurvalassa toimii samalla periaatteella Rättis, joka kerää varoja pääasiassa lähetystyölle. Lisätietoja tästä Annikilta p. 044-0225956.
    • ympäristöön, kierrätykseen, luomakunnasta huolehtimiseen liittyvät hartaudet joka työmuodossa
    • tavaratori soppapäivien yhteydessä - astioita, vaatteita, kodintarvikkeita otetaan lahjoituksena vastaan ja niitä on jaossa soppapäivinä. Tavaratorit myös lapsityön avoimissa ovissa Taavetissa.
    • kierrätysaskartelut lapsi-, nuoriso- ja diakoniatyössä
    • kertakäyttöastioista luopuminen seurakunnan tilaisuuksissa
    • luomu ja reilun kaupan tuotteiden käytön lisääminen joka työmuodossa sekä lähiruoan käyttö
    • ruokahävikin vähentäminen